Nye virksomheder er ikke kun interessante for dem, der starter dem

Udgivet 30-05-2023

Nye virksomheder skaber arbejdspladser, de er potentielle kunder og samarbejdspartnere for lokale etablerede virksomheder og det er sundt for det lokale erhvervsklima.

En arbejdsgruppe bestående af lokale virksomhedsejere og iværksættere, har været med til at udarbejde en ny iværksætterstrategi for Hjørring Kommune. Fra venstre erhvervschef Ole Bendix, Business Hjørring, Lasse Urban, Urban’s Vent-teknik, Nils Træholt, Med24, Lasse Gram Pedersen, Gram Pedersen Ejendomsadministration, Tommy Siim, Business Aalborg og Katrine Burmester Thomsen, MadPlus (Marian Hjermitslev, UNO Kaffebar var fraværende, da billedet blev taget).

Nye kapaciteter i det lokale erhvervsliv
I efteråret 2022 var en arbejdsgruppe samlet om at udarbejde en ny iværksætterstrategi for Hjørring Kommune. Gruppen bestod af lokale virksomhedsejere, iværksættere og videnspersoner, som Business Hjørring havde inviteret med i arbejdet.

”Iværksætteri er vejen til at skabe fremtidens vækstlag i Hjørring Kommune. En understøttelse af vores lokale iværksætterikultur vil ikke alene skabe vækst, men vil også bidrage med nye kapaciteter i det lokale erhvervsliv, som på sigt kan skabe flere arbejdspladser og et forøget skattegrundlag i kommunen.” lyder det i indledningen af den færdige strategi.

Iværksættervirksomheden Ägte, som vi har skrevet om i denne artikel, er et godt eksempel på den betydning, nye virksomheder kan have for de eksisterende lokale virksomheder. Ägte aftager fra melproducenten Aurions overskudsproduktion, som bruges i virksomhedens fermenteringsproces og er desuden indgået i et partnerskab med Vendsyssel Grønlangkål, som sammen er i færd med at udvikle nye innovative produkter.

Sundt for udviklingen og konkurrencen
Og ofte er det, når ny viden og idéer dukker op, og forskellige kompetencer mødes, at synergi og innovation opstår.

Når nye kræfter kommer til eller innovation opstår, tvinger det andre til også at udvikle sig,” siger Lasse Gram Pedersen, som har været en del af arbejdsgruppen. ”Det behøves ikke at være den dybe tallerken, der opfindes. Det kan også være den nye frisør, som har fundet på et nyt forretningskoncept eller en ny måde at markedsføre sig på de sociale medier. Det stiller krav til andre om, hvordan de tænker deres virksomhed og er dermed sundt for konkurrencen.”

Lasse Gram Pedersen er investor i startups og ejer selv Gram Pedersen Ejendomsadministration. Han prioriterede tiden til at være med i strategiarbejdet, fordi han mener iværksætteri er vigtigt for kommunen.

” Min erfaring er, at mange iværksættere er rigtig dygtige til at udvikle nye produkter, men at skabe og udvikle en virksomhed handler om så meget andet – bogholderi, markedsføring, salg osv. De kompetencer skal ofte tillæres og derfor er det virkelig vigtigt, at der lokalt findes et godt tilbud til vores iværksættere, hvor de kan få hjælp til udvikling af virksomheden.”

Værdifuldt klap på skulderen
Katrine Burmester Thomsen var også en del af arbejdsgruppen. Sammen med Anders Johst har hun etableret virksomheden MadPlus, som har udviklet is beriget med næringsstoffer, som personer med nedsat lyst eller evne til at spise optimalt har brug for.

Som tilflytter til og iværksætter i Hjørring Kommune har det været altafgørende for hende at skabe et netværk i lokalsamfundet. At kunne spare med mennesker, der har viden og erfaring med alt lige fra økonomi, ledelse, brancherelaterede spørgsmål til råd og vejledning om kommunale tilskud og mulige salgskanaler, har haft stor værdi.

”Men det allermest værdifulde har været, at lige meget, hvem vi er gået til, så ser vi en hjælpsomhed og personlig gejst, som smitter meget af og er med til at bekræfte valget om livet som iværksætter”, fortæller hun og fortsætter ”For nej, det er ikke en dans på roser altid. Klappet på skulderen og den uformelle snak over en kop kaffe i ny og næ er mindst lige så meget værd for os.”

Resultatet af strategiprocessen er bl.a. Business Hjørrings skærpet og differentieret tilbud til de lokale iværksættere.

”Alle der starter egen virksomhed, har sin helt egen historie, baggrund og idé. Der kan være vidt forskellige udfordringer og muligheder – og vi tager altid snakken med udgangspunkt i den enkelte. Men alligevel er der nogle typiske spørgsmål og behov, der har udgangspunkt i, hvor de er i processen. Og det er bevæggrunden for at inddele vores tilbud i 3 faser.”

Ole Bendix, erhvervschef

 

De 3 faser i en iværksættervirksomheds udvikling

Nedenstående faser i en iværksættervirksomheds udvikling er alene tænkt som en forståelsesramme – overgangene mellem faserne er naturligvis glidende.

1 - Fra idé til virksomhed

2 - Du er i gang

3 - Vækst og udvikling