Adm. direktør i JYSK Firmatøj Viggo Krath fik, under corona-nedlukningen i foråret 2020, tid til at gøre noget ved planerne om yderligere digitalisering af virksomheden. I forbindelse med hans deltagelse i kompetenceforløbet Digital Ledelseskultur, kom han i kontakt med flere firmaer med erfaring indenfor e-handel. Iblandt deltagerne var ejerne af Med24.dk i Løkken, Kristian Brinckmann og Nils Træholt. Allerede få måneder efter købte de sig ind i JYSK Firmatøj, og lige siden er det gået stærkt.
Der blev ansat 2 personer til at oprette virksomhedens varer til den nye webshop, men virksomheden havde også brug for kompetencer ift. at få webshoppen udover rampen.
Med hjælp fra Business Hjørrings erhvervskonsulent Henrik Dam, blev Katrine Haugaard ansat via ordningen Landdistrikt Vækstpilot. Hun har i dag ansvaret for den digitale markedsføring, herunder SoMe, webshop, e-mailmarketing mv.
Katrine Haugaard har en Bachelor i Kommunikation og Kandidatgrad i Oplevelsesdesign fra Aalborg Universitet. Siden hun dimitterede i 2012, har hun arbejdet med markedsføring i forskellige virksomheder.
Med hendes baggrund, har Katrine blik for kundens oplevelse på hjemmesiden – den såkaldte kunderejse.
”Det lyder banalt, men kan være ret afgørende for kundens adfærd og køb, at nudge digitalt via farver på knapperne, sprogbrug osv.” siger hun.
JYSK Firmatøjs omsætning har i 2021 vækstet med 26% og antal produkter i webshoppen fra 5.000 til nu 9.000. Desuden er de blandt Top-5 i Danmark indenfor deres område, på både webshop og B2B.
Den hurtige vækst har ikke været uden udfordringer. Blandt andet er der opstået et behov for kompetencer indenfor HR-området.
”Vi er gået fra 21 til 27 ansatte og har brug for en person til at tage sig af personaleforholdene og skabe de bedste rammer – for de vigtigste ressourcer vi har, er de ansatte”, siger Viggo Krath.
Også på logistikområdet er der brug for LEAN-kompetencer til at strømline deres arbejdsprocesser og gøre tingene smartere. ”Og salg har brug for de rette ressourcer til at sikre den gode oplevelse for kunden”, tilføjer han.
Inden Katrine Haugaard, havde virksomheden ikke højtuddannede ansat. Der blev typisk rekrutteret fra egne rækker, ansatte blev opkvalificeret og tilegnede sig viden, typisk ud fra, hvor deres interesse lå.
Katrine har bidraget med ny viden og nye vinkler på tingene. ”Jeg forstår ikke alt hun siger”, siger Viggo med et smil, ”og det betyder også, at jeg ikke altid kan spørge kritisk ind til de ting, hun kommer med. Så det kræver tillid – men samtidig er det en nødvendighed for at få den rette viden ind i sin virksomhed.”
Viggo Krath ser det ikke som en udfordring i det daglige arbejde at have ansatte ”over sit eget niveau”, som han selv udtrykker det. Men når der skal ansættes nye højtuddannede, har han brug for hjælp udefra til at spotte de rette kompetencer på det pågældende område.
Deres seneste tiltag er fuldtidsansættelsen af en SEO-specialist, som skal optimere virksomheden ift. google-søgning. Ansættelsen vidner om deres forståelse for, at den digitale satsning kræver, at man går all-in på opgaven.
”Jeg fik at vide, at ville jeg digitalisering og e-handel, skulle jeg gå ind i det med 110% - ellers kunne jeg lige så godt droppe det”, siger Viggo Krath.
Han kunne ikke have gjort det uden Kristian Brinckmann og Nils Træholt på sidelinjen. ”De har via Med24 en fantastisk værdifuld ekspertise på området. Men jeg kunne bestemt heller ikke have gennemgået denne vækstrejse uden at have en som Katrine ansat”, slutter han.